واکاوی فقر و عنی در قرآن

به گزارش راههای قانونی کسب درآمد از اینترنت به نقل از ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فقر و ثروت از موضوعاتی است که همواره بحثهای مختلفی پیرامون آن مطرح شده و هرکس براساس برداشت و دیدگاه خاص خود آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. گروهی کسب درآمد و ثروت را از هر طریق مجاز دانسته و برای مصرف آن نیز هیچگونه محدودیتی قائل نیستند و گروهی دیگر حدّ و مرزهایی را براساس برداشت شخصی خود برای کسب ثروت و مصرف آن مطرح می‌نمایند.
فقر عبارت است از فقدان یا کسری درآمد به نحوی که شخص مبتلا به این حالت مخارج شرعی و عرفیاش بیش از درآمد او باشد. به عبارت دیگر فقیر کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش (زن و فرزندان و تحت تکفّلش) را ندارد و ثروت یا مال عبارت است از هر چیزی که یکی از حوائج طبیعی یا اعتباری، ضروری یا تجمّلی بشر را برآورد.

فقر از مهم ترین مسایل و دردهای جوامع بشری است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: فقر از مهم ترین مسایل و دردهای جوامع بشری است و قسمت بزرگی از تلاش‌های انسان در مبارزه با این مشکل خلاصه می‌شود.
وی افزود: اسلام که دینی مبتنی بر ایدئولوژی الهی و بینش توحیدی است به این مسئله اندیشیده و راه‌حل‌هایی را ارائه داده است. برخلاف پندار عده‌ای، اسلام دین فقر نیست، بلکه ثروت را قائمه زندگی می‌داند منتها به عنوان یک وسیله و نه یک هدف.
وی با استناد به آیه 32 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: چه کسی زینتهای الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزی های پاکیزه را حرام کرده است؟ بگو: اینها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آورده اند اگرچه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند ولی در قیامت خالص برای مؤمنان خواهد بود.
حجت‌الاسلام شربیانی از دستور قرآن برای توازن میان فقر و غنا گفت و ادامه داد: قرآن کریم برای برقراری تعادل و توازن میان فقر و غنا در جامعه، به مؤمنان دستور داده تا از طریق انفاق، سعی کنند شکاف طبقاتی را به حداقل برسانند. در این راستا در آیات فراوانی به تشویق انفاق کنندگان پرداخته، در تعدادی از آیات به آنها پاداش اخروی را بشارت داده، در برخی آیات هم، انفاق را از اوصاف پرهیزکاران برشمرده است.
امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: فقیر و غنی از آنجایی که در برابر اوامر الهی یکسان هستند، انتظار می رود هرکدام از ایشان ایمان آورده و به وظایفی که خداوند تعیین فرموده گردن نهند و مانند شیطان موضع نگیرند.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: ثروت و بی‌نیازی بهترین کمک انسان در تقوی و پرهیزکاری است.
حجت‌الاسلام شربیانی جنگ فقر و غنا را جنگ کفر و ایمان دانست و تاکید کرد: جنگ فقر و غنا در واقع همان جنگ کفر و ایمان است، بنابر احادیث فقر عامل کفر است و هر مومنی باید با عامل کفر مبارزه کند پس مبارزه با فقر وظیفه ای ایمانی است و مبارزه با فقر مبارزه با عوامل پدیدآورنده فقر است.
اصولاً تنگی زندگی به خاطر وابستگی بیش از حد به جهان مادّه است
حجت‌الاسلام اسماعیل هادوی، امام جمعه یامچی در گفت‌‌وگو با ایکنا از اظهار کرد: اصولاً تنگی زندگی به خاطر عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود و وابستگی بیش از حد به جهان مادّه است و آن کس که ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته است، از همه این نگرانی ها در امان است.
وی افزود: اگر پولدار شدن معلول کار بد افراد باشد بد است اما اگر معلول کارهای خوب او باشد خیر است، از این رو خداوند می‌فرماید کافران گمان نکنند که فرزند و مال برای آنها امداد است.
وی با استناد به آیه 27 سوره شورا خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: هرگاه خداوند روزی را بر بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و ستم می‌کنند، بنابراین به مقداری که می‌خواهند نازل می‌کند که او نسبت به بندگانش آگاه و بینا است.
حجت‌الاسلام هادوی از تحقق عدالت در عرصه اقتصادی اسلام گفت و ادامه داد: نظام اقتصادی اسلام تحقق عدالت در عرصه اقتصاد را از دو طریق دنبال می کند: از یک سو به همه افراد جامعه حق می دهد که از یک زندگی متعارف و آبرومندانه انسانی برخوردار باشند و از سوی دیگر، با اتخاذ احکام و روش هایی به دنبال متوازن کردن ثروت ها و درآمدهاست و در نقطه مقابل، هر نوع فقر و بدبختی و به وجود آمدن فاصله طبقاتی را نتیجه عدم تحقق عدالت می داند.
امام جمعه یامچی یادآور شد: گاهی فقیرترین افراد غنای نفس دارند و غنی‌ترین افراد گدایی نفس دارند.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افرود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: مردم، محتاج و فقیر نمی گردند و گرسنه و عریان نمی مانند، مگر به گناه ثروتمندان که حقوق آنها را غصب کرده اند.
حجت‌الاسلام هادوی تاکید کرد: اگر انسانها بدانند که خداوند هرگز سرنوشت آنها را با فقر و فلاکت رقم نزده است، بلکه همواره از طریق انبیاء و رُسُل و در همه کتاب های آسمانی سفارش به کار و تلاش و کسب درآمد مجاز و حرکت در جهت رشد و ترقّی آنها داشته است و زمین و آسمان و مراتع و دریاها و معادن و سایر منابع زمینی و دریایی و آسمانی را برای رفاه و آرامش و برخورداری عادلانه همه انسانها خلق نموده است، همه روابط فردی و اجتماعی به نحو دیگری تفسیر خواهد شد و هیچ ملّتی اجازه نخواهد داد اموال و ثروت هایی که حقّ خدادادی آنها است توسط دیگران به غارت برده شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس