علم‎الهدی: سینما چشم‎انتظار تدبیر است/ 30 میلیون جمعیت شهرنشین دسترسی به سینما ندارند/ ضرورت کاهش سیاست‎های متناقض و محدودیت‎های سلیقه‎ای

امیرحسین علم الهدی، کارشناس سینما و مدیر گروه هنر و تجربه در گفت و گو با «عصرایران» با اشاره به شرایط نامطلوب سینمای ایران، گفت: «ما همه چیز را به قضا و قدر می سپاریم و توقع داریم رشد و توسعه را مشاهده کنیم؛ سینما اگر می خواهد زنده بماند نیازمند برنامه ریزی از سوی دولت و بخش خصوصی است. اما هیچ نوع برنامه ریزی نداریم و همه به یک نوع روزمرگی دچار شده ایم.»

وی با بیان اینکه پیش بینی امسال من بین 17 تا 18 میلیون تماشاگر برای سینما است، افزود: «این یعنی کاهش 7 تا 8 میلیون تماشاگر نسبت به سال گذشته و در نتیجه رقم فروش با کاهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته مواجه می شود. متاسفانه به حضور 2 میلیون مخاطب سینمارو عادت کرده ایم.»

علم الهدی با اشاره به اینکه این کاهش فروش و مخاطب هم در بحث تولید و هم در بحث جذب سرمایه تاثیر منفی به همراه دارد، اظهار کرد: «سال 92 حدود 7 میلیون تماشاگر، سال 93 حدود 12 میلیون تماشاگر، سال 94 حدود 14 میلیون تماشاگر و سال 95 به 26 میلیون تماشاگر برای سینما رسیدیم و این رشد، سرمایه گذاران را ترغیب کرد تا در حوزه زیرساخت ها و ساخت پردیس های سینمایی هزینه کنند و اگر امسال سینما با کاهش فروش مواجه شود باعث می شود بخش خصوصی در بخش های دیگر سرمایه گذاری کند و از هزینه در سینما منصرف شود.»

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه مشکل اساسی در بخش سیاست‎گذاری است، افزود: «در همه جای دنیا نگاه به حوزه تولید با حوزه عرضه و نمایش مجزا است؛ در حوزه تولید سینما وقتی تک ژانر می شویم و به دنبال ژانرها و سلایق مختلف نمی رویم یعنی بخش مهمی از مردم را از سبد سینما رفتن حذف می کنیم و این نشان دهنده یک تصمیم و رویکرد غلط است.»

چشم انتظار تدبیر هستیم

علم الهدی با اشاره به اینکه به نظر می رسد سال 95 یک استثنا در فروش و استقبال مخاطب در بین سال های دهه 80 و 90 است، اظهار کرد: «اما اگر دولت و حتی صنوف که حیات آنها به تعداد بالای مخاطب در سالن سینما وصل است فکری برای وضعیت فعلی نکنند مجددا به همان رکود باز خواهیم گشت که این نشان دهنده درجا زدن و یک عقب نشینی مفرط است.»

وی ادامه داد: «به نظر می رسد در سال 96 دیگر کاری نمی شود کرد و باید به فکر برنامه ریزی برای سال 97 بود و در این مسیر با انتخاب و نمایش هوشمندانه فیلم خارجی می توان 25 تا 30 درصد ظرفیت سالن های سینما را فعال کرد و افزایش مخاطب را شاهد بود.»

مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب رغبتی برای تماشای آثار خارجی با سانسور در سینماها دارد، گفت: «در طول سال می توان 100 فیلم خوب خارجی آماده اکران کرد که نیاز به ممیزی نداشته باشد و اگر به درستی وارد چرخه اکران شود می توان به فروش و دیده شدن آن امید داشت؛ بدون تردید لذتی که در سینما رفتن وجود دارد در ابعاد دیگر وجود ندارد و اگر نمایش خوب باشد مخاطب سالن سینما را برای دیدن فیلم خارجی انتخاب می کند.»

استقبال از کاهش فیلم‎های بخش مسابقه جشنواره فجر

علم الهدی با اشاره به کاهش فیلم‎های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر به 22 فیلم، گفت: «با این اقدام خوب، جشنواره به سمت کیفی تر شدن می رود و باید به سینما این اجازه را داد به حیات طبیعی خودش ادامه دهد، در نتیجه نباید 50 تا 60 درصد تولیدات سینمای ایران را در یک بازه 10 روزه به آن شکل در جشنواره نمایش داد.»

وی با بیان اینکه یک فیلم سینمایی این روزها باید 6 میلیارد تومان بفروشد تا به سود دهی برسد و اگر جدول فروش را نگاه کنید بیشتر آثار زیر 5 میلیارد فروخته اند و این وضعیت بد فعلی را نشان می دهد، افزود: «این نشان دهنده سیاستگذاری غلط است و همچنان سود در تولید برای عده ای چنان شیرین است که اصلا اکران و فروش برایشان مهم نیست و شاهد چرخه ای هستیم که فیلم اول نمی فروشد، فیلم دوم ساخته می شود و این روند نشان می دهد حیات طبیعی در جریان نیست.»

فضا برای ایجاد تنوع در تولید باید باز شود

این مدیر فرهنگی با تاکید بر این نکته که دولت باید فضا را باز کند تا شاهد تنوع در تولید و مضامین باشیم و همزمان حق انتخاب مخاطب نیز افزایش یابد، افزود: «فضای نمایش را تا 25 درصد باید به فیلم خارجی اختصاص داد؛ در آمریکا و هندوستان نیز اینگونه نیست که هر فیلمی ساخته شود حتما باید مستقیما در سینما اکران شود و قرار نیست هر فیلم ضعیفی که ساخته می شود در سینماها اکران شود، بنابراین در حوزه نمایش و عرضه نباید سینما را دوباره از نو اختراع کرد و مانند تمام کشورهای دارای سینما برای نمایش و عرضه فیلم ها باید به روند طبیعی فروش و تاثیر آن در ادامه اکران توجه کرد.»

علم الهدی با اشاره به اینکه حدود 1180 شهر ایران سینما ندارد و 75 شهر ایران سینما دارد که گستره 36 میلیون نفری را تحت پوشش قرار می دهد، گفت:«همچنین 30 میلیون جمعیت شهرنشین دسترسی به سینما ندارند و از آن 36 میلیون نفری که دسترسی به سینما دارند 70 درصد دسترسی به سینمای استاندارد ندارند.»

قیمت‎گذاری بلیت سینما باید بر اساس درآمد سرانه و رفاه باشد

وی با بیان اینکه نحوه قیمت‎گذاری بلیت سینما باید بر اساس درآمد سرانه و رفاه باشد، افزود: «در کشوری که درآمد سرانه اش 5 هزار دلار است و رفاه تعریف ندارد شما نمی توانید به گستره مخاطب گسترده فکر کنید؛ از حدود 75 کشور جهان که سالن سینما دارند حدود 45 کشور در حوزه توزیع و نمایش رونق دارند و این کشورها درآمد سرانه ای بالای 10 تا 15 هزار دلار دارند؛ بنابراین رفاه و همچنین در کنار آن سرانه مطالعه ارتباط مستقیمی با سینما رفتن دارد.»

این کارشناس سینما با اشاره به اینکه وقتی در کشوری تیراژ کتاب به 200 نسخه می رسد شما چه توقعی از وضعیت فرهنگی رو به رشد دارید، اظهار کرد: «در این میان نه چشم انداز روشنی وجود ندارد و نه حرف و فلسفه جدیدی و همین تلاش های شخصی در سینمای ایران گاهی حالمان را خوب می کند.»

به تجربه‎های موفق در دنیا توجه کنیم

مدیرگروه هنر و تجربه با تاکید بر اینکه با این وضعیت نمی توان توقع بهبود اوضاع در سینما داشت، افزود: «باید به تجربه های موفق در دنیا دراین زمینه نیز توجه کرد؛ برای مثال در دوبی و امارات از یک دوره ای تصمیم گرفتند در حوزه نمایش و عرضه برنامه ریزی کنند؛ در نتیجه‎ی اعمال سیاست های درست در زمینه نمایش و عرضه، مردم میانگین سالی 3 بار سینما می روند اما در ایران این آمار بسیار کمتر از حد انتظار است.»

علم الهدی با انتقاد از اینکه در اسناد بالادستی جایی برای سینما وجود ندارد، اظهار کرد: «وقتی قانون مشخصی برای سینما در مجلس وجود ندارد، به نظر می رسد سینما فقط مساله قوه مجریه ودر آن قوه فقط مساله وزارت ارشاد است و برای دیگر بخش ها اهمیتی ندارد؛ یادمان باشد در کشورهای توسعه یافته سینما به عنوان یک راهبرد سیاسی در عرصه بین المللی روی آن کار می شود و از نظر اقتصادی و فرهنگی نیز مهم است اما ما در ایران در حوزه فرهنگ با بحران اظهار نظر مواجه هستیم و با این وضعیت در چهارساله دوم دولت آقای روحانی با کاهش مخاطب مواجه خواهیم بود، مگر آنکه برنامه ریزی دقیق تری برای مسیر پیش رو داشته باشیم.»

ضرورت کاهش سیاست‎های متناقض و محدودیت‎های سلیقه ای

این مدیر و کارشناس فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه با یک مجموعه سیاست های متناقض در عرصه فرهنگ مواجه هستیم، افزود: «برای مثال آقای شورجه به عنوان نماینده وزارت ارشاد در شورای ساخت سخنانی می گوید و نگاهی دارد که سلیقه شخصی او است و همین اظهار نظرها فضا را محدودتر می کند؛ خیلی از این ممیزی ها سلیقه ای است و باید اجازه جسارت و خلاقیت بدهیم تا سینمای قابل اعتنا و پرمخاطبی داشته باشیم.»

علم الهدی در پایان اظهار کرد: «امیدواریم خرد جمعی در مسیر رشد سینمای ایران به دنبال بهبود فضا برای تحول در بخش های مختلف از ساخت و تولید تا سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت ها باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس